Bli en bättre fotograf?

Kategori: Tips & trix Kommentarer (1)

Jag fick ett önskemål om att skriva lite tips om hur man blir en bättre fotograf. Jag själv har precis börjat våga kalla mig själv fotograf, så ta mina tips och tänk på att de är givna av mig där jag står idag, fortfarande som en nybörjare. Åtminstone är det så jag ser mig. Så de här tipsen kommer ur vad jag har märkt har gett mig bättre bilder, på saker som jag tydligt har sett skillnad. På ganska kort tid. Det är lite av en helhetsbild av allt som kommer av att fotografera.
 
Tänk på ljuset - Något som jag verkligen har börjat tänka mer och mer på är ljuset. Det har ju givetvis alltid varit något som varit viktigt att tänka på. Men förr tänkte jag inte på det på samma sätt, då såg jag inte tydliga samband hur man kan skapa en bra bild. Du kan ju skapa så mycket olika effekter och typer av bilder med hjälp av ljuset. Våga experimentera! Hur blir bilden med direkt solljus? Kan det vara snyggt ur en annan vinkel? Vart hamnar skuggan? Skugga är något som lätt kan sänka en bild om den hamnar helt fel. Samtidigt kan det vara effektfullt och stämningsfullt med skugga i en bild, om den är rätt placerad och skapad på ett snyggt sätt.
 
Hur lyfter jag fram motivet trots motljus? Motljus kan ju lätt bli fel om du inte utnyttjar det rätt. Men fy så snyggt det blir om du hittar rätt sätt. Det enda att göra för att utvecklas inom det här är att ÖVA! testa dina teorier. Att läsa bloggar och kolla på andra bilder kan också vara bra, för du kan analysera bilder och fundera för dig själv - hur var ljuset här?
 
Lär dig kamerans inställningar - Jag vet att det låter jätteklyschigt... gjorde nästan lite ont i mig att skriva det. Men det ÄR sant. Vet du inte hur du ställer in, vad du ställer in och varför, så är det lite av en chansning varje gång du trycker på avtryckaren. Självklart kan man få fina bilder genom att fota med olika "program", men det blir sällan ultimat. Jag har själv märkt stor skillnad sedan jag gick ifrån det där och började med manuella inställningar. Det ÄR väldigt, väldigt bra att läsa manualen så du vet vad allting gör. Men jag får erkänna att det där inte är min starkaste sida. Jag har istället provat mig fram. 
 
Studera foton - Som jag nämnde tidigare, studera vad andra fotografer har gjort. Fundera på hur och varför. Nu menar jag inte att ni ska kopiera idéer eller göra något rakt av. Syftet med det hela är att förstå vad fotografen ville och hur denne har fått fram bilden. Man kommer långt på att fundera och planera!
 
Prova olika vinklar - Också något jag nämnt, men om du inte gör det så upptäcker du inte heller vilka vinklar som fungerar i vilka situationer. Du upptäcker också vad som kan göra en bild mer rättvis. Dessutom kan du få oanade effekter av att försöka tänka lite annorlunda med nya vinklar och ny komposition förutom det som klassiskt fungerar.
 
Fota så fort du får tillfälle - Utnyttja att du har vänner och fota dem/deras djur eller vad du nu vill fota. Hör också med dem vad de tycker är fint, så att du lär dig anpassa dig lite efter "kunden". Alla kunder har olika krav, vissa är nöjda med vad du normalt levererar, andra kanske har egna idéer och det är ju jättebra om du redan i nybörjarstadiet kan lära dig att kunna leverera det förväntade. Alla har också olika bildtyckande. På det här viset kan du säkert hitta ditt egna "fotospråk", lära dig vad du gillar och vad som är DU!
 
Tänk inte redigering - Du ska ju fotografera. Inte digitalt skapa en bild. Så när du fotograferar ska du ju absolut inte tänka - "äh, det där kan jag ta bort med photoshop". Fine, gäller det tex ett grimskaft som man inte kan vara utan. Det kan man placera osynligt så gott man kan och kanske ta bort resten. Men när det handlar om mer och mer saker hela tiden. Underlätta och gör det bättre från början genom att tänka ut en bra plats och placering. Utan störande moment, utan tänket att det här, det fixar du minsann i Photoshop... Målet är ju att ta en sån bra bild som möjligt som behöver så lite redigering som möjligt.
 
Tänk efter - Om du har olika objektiv och sådär, tänk efter vad som passar vilket tillfälle bäst. De olika bilderna levererar ju kanske olika bilder vid samma tillfälle, vilket man också kan lära sig mycket av!
 
Va inte för hård mot dig själv - Det är jättebra att vara kritisk och att analysera sig själv som fotograf & sina bilder, misstag osv. Men jämför dig inte med andra. Det är något som får mig att känna mig som en himla usel fotograf. Det finns så himla många duktiga fotografer - mitt är ju knappast bra i jämförelse. Så brukar tankarna gå ibland. Speciellt när man ser fotografer som fotar inom samma inriktning. Men man förstör bara för sig själv. Fortsätt istället att sträva mot ett mål, du FÅR tycka att något du gör är bra. Det är bara bra, för med lite mer självförtroende så vågar man ta för sig lite mer. Men glöm inte bort att stå med båda fötterna på jorden. Överskatta inte dig själv heller. Det gäller att hålla en balans.
 
Jag vet att det kanske blev mer öppna tips, men istället för att sitta här och säga vad ni ska ha för inställningar osv, så tycker jag det är bättre att ni öppnar ert sinne och verkligen lär känna er kamera och alla verktyg och tillgångar runt omkring. Är det något ni saknar eller något annat ni skulle vilja ha tips på? Bara skriv!

Kommentarer

  • ANONYM säger:

    Åh. Jäklar vilken klockren text. Verkligen sanna ord! Du peppar mig för att bli en bättre fotograf nu. Tack :D

    Svar: TACK vad snällt av dig! Roligt att få lite feedback och bra att det gjorde nytta :)
    Malin Wengdahl

    2013-05-11 | 14:59:14
    Bloggadress: http://Stepintomylife.blogg.se

Kommentera inlägget här: