Playing around

Kategori: Hundfoto Kommentarer (1)

Utrustning: Nikon D700 & Nikkor 50mm 1.4G
 
Igår testade jag på att ta lite bilder samtidigt som jag lekte med Siri. Jag hade alltså manuell fokus, och eftersom att närgränsen är ganska så "dålig" på mitt fasta 50mm, så var det lite jobb med att hålla henne tillräckligt långt borta från kameran. Att sätta fokusen var inte sådär superlätt heller, men det var en utmaning och jag fick ju min "bildhistoria". De bilder som är tagna med Siri vid grenen är alltså när hon hoppar upp eller precis när hon har försökt ta den även om det kanske ser ut som att hon stilla sitter och luktar ;)

Vår lek går alltså ut på att hon vill ha grenen (den är superrolig) och jag är sådär taskig och låter henne inte få tag på den. Detta gör att hon hoppar, skäller, ser missnöjd ut och är allmänt söt.

Kommentarer

  • Stella säger:

    Jag funderade på detta när jag såg bilderna i förra inlägget också, hur gör du för att få motivet så skarpt men bakgrunden så suddig? Det är hur fint som helst!

    Svar: Tack! :) Jaaaa, jag fotograferar med ett lågt bländartal. Här har jag fotat med talet 1.4 om jag inte missminner mig och det gör att en mindre del av bilden blir skarp och mer oskarpt. Ger en väldigt snygg effekt! :) Jag fotar även med en fullformatskamera som ger en större bild = större skärpedjup (dvs det du ser som är suddigt). Sen måste man ju ha en tillräckligt kort slutartid med för att lyckas frysa motivet med bra skärpa.
    Malin Wengdahl

    2013-10-18 | 16:01:30

Kommentera inlägget här: