Före & efter

Kategori: Tips & trix Kommentarer (2)

Nikon D700 & Nikkor 50mm 1.4G / ISO 640 / f1.8 / 1/320 sec
 
Här får ni min första före & efter-bild. Jag vet att det har efterfrågats sedan tidigare så jag hoppas att någon tycker det är intressant. För mig var det kul att se resultatet! Som regel försöker jag verkligen att ändra så lite som möjligt. Framförallt klonar jag på min höjd bort ett störande grimskaft och på någon enstaka bild har jag även klonat bort ett staket som inte har passat in. Men då ska det verkligen vara ett litet, smalt eller relativt gömt staket, jag tar aldrig bort något större - då får det vara kvar för det var ju där när jag tog bilden och då får man istället hitta en bättre bakgrund att fota mot. Jag är verkligen allergisk mot att klona hela bakgrunder, flytta objektet eller klona större delar på själva hästen. I alla fall utan att säga att det är en manipulerad bild.
 
För att få mer av sin egna stil & lite mer liv gällande färger så måste bilden redigeras - precis som man gjorde i mörkerrummen förr i tiden. Även om min kamera och objektiv levererar bra färger och kontraster så behöver det förbättras en aning. Jag kan dock säga att jag numera oftast inte behöver skärpa mina bilder. Tack D700 och mina underbara objektiv!
 
Jag arbetar i Adobe Photoshop CC.
 
Det jag har gjort är helt enkelt:
- Tagit bort grimskaftet & "lagat" grimman (med hjälp av patch tool, klonverktyget & spot healing brush tool)
- Lagt på filter för mer höstiga färger & känsla.
- Lagt på "gradient map" i svartvitt och med "mjukt ljus" (något jag i princip gör på alla mina bilder numera istället för kontrast), samt ett justeringslager med kontrast för mer tryck i bilden
- Trollstav på det vita i bakgrunden och minskat högdagrarna med 1 steg. Lagt det i ett eget lager också med feather 5, så att kontrasten inte påverkar den
- Lagt på en svag vinjettering för att rama in bilden och göra den mysigare

Jag har inte skärpt bilden något, den är inte heller beskuren och jag har inte heller ändrat något mer än vad jag har skrivit här ovan. Så. vad säger ni?

Kommentarer

  • ELINA säger:

    Fantastisk bild! Älskar såna här inlägg. Det är så intressant att se hur andra jobbar med sina bilder, och även om man kanske inte får en sådär jättejätte djup inblick i hur det går till tycker jag ändå att jag själv får en liten kick av inspiration bara av att se före och efter bilden.

    Tycker nästan att fler bloggar ska bjussa mer om "arbetet efter" :)

    Svar: Jamen visst är det kul med sånt här! För min del, och det jag tror andra är rädda för, är att folk kanske ska tycka att man redigerar för mycket. Men det många glömmer är ju att man retuscherade, fast på annat vis, även när man fotade analogt. Och så som bilden är nu är ju så som jag såg den när jag fotade, på ett ungefär. Förutom med det där jäkla grimskaftet då ;)
    Tycker det är en inspiration att se att inte allas bilder heller kanske är "perfekta" när de kommer ur kameran. Så många som visar snygga bilder hela tiden, man glömmer nästan bort att mycket är redigerat! Och ja, arbetet efter är ju fasen det som tar mest tid.. både på gott och ont ;)
    Malin Wengdahl

    2014-01-03 | 20:21:35
    Bloggadress: http://thoughtsinreverse.blogg.se/
  • ELINA säger:

    Men precis!
    Äh, gillar man att redigera mycket så gör man. Jag är nog en av dem, hahah. För mig är jobbet efteråt med bilderna lika viktigt för mig som själva kamerajobbet. Själv försöker jag få bilderna så bra jag kan från början i kameran - såklart - med skärpa och allt. Men allt det jag gör med bilderna efteråt går inte riktigt att göra i kameran.

    Ja, men jag känner att så länge man poängterar att man faktiskt klonat bort något, smått eller stort så är det ingen fara. För mig tycker jag inte det spelar någon roll egentligen om folk manipulerar sina foton eller ej, så länge man inte ljuger och har sig. Det är ju ett sätt att vara kreativ hursom!

    Ja ellerhur! Det är uppfriskande på något sätt :)

    Svar: Jag håller verkligen med dig! :) Viktigt är för mig, som du säger, att säga att det är en manipulerad bild. Jag tycker det känns väldigt fel att få folk att tro att man fotograferar på ett visst sätt men så är hela bilden manipulerad och att bakgrunden inte stämmer överens alls.. Då handlar det ju om retusch/bildmanipulation. Då är det klart att man kan vara en "grym fotograf" när man inte nämner omständigheterna.. ;)
    Malin Wengdahl

    2014-01-03 | 21:56:55
    Bloggadress: http://thoughtsinreverse.blogg.se/

Kommentera inlägget här: