Redigering

Kategori: Tips & trix Kommentarer (4)

Detta är orginalbilden
 
 Detta är den klara bilden

Jag börjar med att öppna filen och eftersom att jag fotograferar i RAW-format så öppnas den i Camera Raw. Här är bäst att justera saker som har med skuggor, högdagrar och etc men man kan ändra i princip allt. Den här bilden var tagen i helt fel ljus från början och det är inget ställe eller ljus jag själv hade valt om jag fått välja helt själv, så därför får jag lätta upp skuggor osv ganska så mycket här för att kunna "rädda den". Som ni ser är ögonen och allt annat som är svart & mörkt fullt av tunga skuggor.
 
Här lättar jag upp skuggor väldigt rejält som ni ser i reglaget "shadows". Jag minskar även det vita för att ponnyn inte ska få en vit, utfrätt färg i slutändan under "whites". Hela bilden är också lite underexponerad därav drar jag i reglaget "exposure - plus 0,25 blev lagom här.
 
Jag skulle beskurit direkt i Camera Raw egentligen, men glömde av det. Lite smått bara.
 
Vanligtvis så brukar jag "duplicera" bakgrundlagret för att man helst inte ska redigera nåt på orginalbilden. Men jag glömmer det ibland & denna gången gjorde jag inte det då jag mestadels ändå jobbar med justeringslager.
 
Här ska jag skapa ett justeringslager med en övertoningskarta för kontrast & färg
 
 Övertoningen är skapad. I fältet till vänster kan ni själva välja vilka färger ni vill ha. Ibland kanske jag tex kör en mörkbrun och ljusgul nyans istället för att övertoningen ska ge lite mer färgeffekt. Denna gången kör jag på svart & vitt.
 
 Justeringslagret med övertoning ska vara markerat och sedan väljer jag blandningläget på lagret. I äldre versioner av Photoshop så tror jag bara man behöver högerklicka på lagret och sen kan man välja blandningsläge i den menyn. Jag väljer "soft light" vilket är "mjukt ljus".
 
 Nu ser bilden ut såhär med övertoningslagret på 100% opacitet
 
 I det här fallet ändrar jag opaciteten till 63% men oftast går det bara att använda ca 20% - beror helt på bilden
 
 Jag lägger på ett action med filter
 
 Ändrar opaciteten till 10% på detta filter
 
 Lägger på ett till filter med en gulare & ljusare nyans. Denna får sen opacitet 19%.
 
 Jag skapar sedan ett justeringslager för ljushet och kontrast
 
 Bilden behöver inte så mycket så +2 på ljushet & +5 på kontrast.
 
 Sen kom jag på att hästen har ju något som hänger lite från känselhåren. En liten grej att ta bort. Här använder jag Patch Tool.
 
 Markerar det lilla objektet..
 
 Håller ner musen och drar ut för att hitta referensmaterial
 
 Done
 
Nu är det klart! Inte så många steg för att få denna bilden klar även om det blev väldigt mycket bilder för att kunna visa er exakt hur jag har gjort. Det lilla som jag tog bort är ju en smaksak men det är heller inget större att ta bort. En sådan liten grej är så lätt att missa i kameran, tror aldrig jag märkte det när jag fotade. Har ni större saker ni vill ta bort ganska ofta så rekommenderar jag att tänka en gång extra innan ni tar bilden så att det blir rätt från början :)
 
Som ni kan se är jag lite småvirrig i mitt arbete. Glömmer saker & klonar allra sist. Sån är jag..
 
Sen är jag lite lat som använder färdiga actions.. Ofta blandar jag dem eller lägger till egna filter för att få den effekt jag vill. Det är jättebra dock för att lära sig att hantera olika filter & funktioner och för att förstå hur det fungerar. Dessa är gratis och kan laddas ner här. Det är duktiga Yohanna som tipsat om dem från början. Sedan finns det massor man kan köpa eller ladda hem på devianart.
 
Kommentera gärna & jag kommer förmodligen återkomma med fler bilder för att visa er hur jag har gjort med andra bilder.

Kommentarer

  • Silke säger:

    Jättefint blev det!

    Svar: Tusen tack Silke! :)
    Malin Wengdahl

    2014-02-07 | 20:36:37
    Bloggadress: http://silkez.blogg.se/
  • Annika säger:

    Så fint det blev :D

    Svar: Tack tack :D
    Malin Wengdahl

    2014-02-07 | 22:12:19
    Bloggadress: http://blogofphoto.webblogg.se
  • ELINA säger:

    Mer sånthär! Det är så kul att se hur andra gör och det kickar verkligen igång inspirationen på något sätt! :)

    Svar: Kul att det uppskattas! :) Och jag håller med om att det ger bättre inspiration hos sig själv. Ska försöka göra det oftare ;)
    Malin Wengdahl

    2014-02-08 | 19:07:18
    Bloggadress: http://thoughtsinreverse.blogg.se/
  • John säger:

    Hej,
    I din kategori tips, så verkar den vita hästen överexponerad genom att man inte ser någon teckning i rygg pälsen. att tallarna ? dyker rakt ner i huvudet på hästen ser inte bra ut.
    Men det är väl bara en demobild antar jag.

    2015-04-13 | 22:36:19

Kommentera inlägget här: